ΥΓΡΑΕΡΙΟ & ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ

 Όλα όσα δεν γνωρίζετε για συντήρηση των Υγραεριοκίνητων αυτοκινήτων

Άρθρο του

 

Επειδή το μεγαλύτερο ποσοστό των Ελλήνων έχει εγκαταστήσει στα αυτοκίνητά του σύστημα καύσιμου υγραερίου και οι εγκαταστάτες παρέχουν ελάχιστες πληροφορίες σχετικά με την συντήρηση το αυτοκινήτου όταν χρησιμοποιεί LPG, σας παραθέτουμε τις εξής πρακτικές πληροφορίες συντήρησης του αυτοκινήτου σας:

 

 

ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΥΓΡΑΕΡΙΟΥ ΑΕΡΙΟΥ ΨΕΚΑΣΜΟΥ

Το υγραέριο εξαερώνεται με την βοήθεια ενός εξαρτήματος που λέγεται πνεύμονας, ο οποίος λαμβάνει ενέργεια από το ψυκτικό υγρό του συστήματος ψύξης του αυτοκινήτου. Ο ψεκασμός του υγραερίου γίνεται στην συνέχεια σε αέρια μορφή στην εισαγωγή του αυτοκινήτου, με  μπεκ υγραερίου που τοποθετούνται σ' αυτήν. Όλα αυτά τα συντονίζει ένας εγκέφαλος ο οποίος συνδέετε παράλληλα  με τον εγκέφαλο του αυτοκινήτου.

Τα περισσότερα αυτοκίνητα με LPG στην Ελλάδα διαθέτουν συστήματα υγραερίου Αέριου Ψεκασμού, λόγου το χαμηλού του κόστους σε σύγκριση με αυτά του Υγρού Ψεκασμού.

 

Καθαρισμός Φίλτρων

Κάθε 15.000 ή 20.000 χιλ. (ανάλογα τον κατασκευαστή) θα πρέπει να αντικαταστήσετε τα φίλτρα LPG της παροχής και του πνεύμονα. Στα περισσότερα συστήματα LPG ηχεί βομβητής και ειδοποιεί τον οδηγό για service με την επέλευση των ωρών που απαιτούνται από τον κατασκευαστή.

 

 

Ρύθμιση μπεκ

Ι) Μπεκ τύπου ηλεκτροβαλβίδων.

    Τά τοποθετούν οι περισσότεροι εγκαταστάτες, λόγω του χαμηλού κόστους.

 

 

ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ

 

Τα μπεκ τύπου Ηλεκτροβαλβίδων μετά την τοποθέτηση χρειάζονται συντήρηση (ρύθμιση & καθαρισμό), κάθε 15.000 χιλιόμετρα. Σε περίπτωση που δε γίνει ρύθμιση, κάποιοι κύλινδροι του αυτοκινήτου πιθανόν να λειτουργούν με φτωχό μίγμα, με αποτέλεσμα αύξηση θερμοκρασιών και φθορά του κινητήρα.

 

Σημείωση: Άλλο ρύθμιση μπέκ & άλλο ρύθμιση του εγκεφάλου. Η ρύθμιση του ενός δεν σημαίνει και ρύθμιση του άλλου. Μετά την ρύθμιση των μπεκ  τύπου ηλεκτροβαλβίδων θα πρέπει να ρυθμιστεί κι ο εγκέφαλος του LPG.

 

 Δείτε ενδεικτικό αναλυτικό βίντεο για την  αναγκαιότητα ρύθμισης των ηλεκτροβαλβίδων

 

 

ΙΙ) Μπεκ τύπου βενζίνης

Πολλοί  αξιόλογοι εγκαταστάτες ενημερώνουν τους πελάτες του και τους προτείνουν μπεκ τύπου βενζίνης κι όχι ηλεκτροβαλβίδες. Τα μπεκ αυτά θεωρούνται τα καλύτερα, κάνουν καλύτερο ομοιόμορφο ψεκασμό όμοιο με αυτόν της βενζίνης, δεν κάνουν αφλεξίες, δεν χρειάζονται ρύθμιση και μπορούν να τοποθετηθούν σε όλα τα συστήματα LPG.

 

Τις περισσότερες φορές οι εγκαταστάτες  αποφεύγουν να τοποθετούν τέτοιου είδους μπεκ στα συστήματα LPG που τοποθετούν, είτε λόγω μεγαλύτερου κόστους από τις ηλεκτροβαλβίδες, είτε γιατί δεν γνωρίζουν να ρυθμίζουν τον εγκέφαλο του lpg στα συστήματα που έχουν τοποθετηθεί τα μπεκ αυτά. Το σίγουρο είναι ότι τα μπεκ αυτά είναι τα καλύτερα, μακροπρόθεσμα αποσβένετε το αρχικό κόστος τοποθέτησης τους, λόγω του μηδενικού κόστους συντήρησης τους και πλεονεκτούν σε σύγκριση με τις ηλεκτροβαλβίδες, διότι εξασφαλίζεται καλύτερη λειτουργία του κινητήρα.

 

ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ

 

Τα μπεκ τύπου βενζίνης μετά την τοποθέτηση δεν χρειάζονται καμιά συντήρηση, εκτός και εάν πάθουν κάποια βλάβη.  

 

 

Ρύθμιση Βαλβίδων Αυτοκινήτου

 

Ι) Ρυθμιζόμενες Βαλβίδες.

Αρκετά αυτοκίνητα, ειδικά τα περισσότερα Ιαπωνικά (Toyota, Suzuki κλπ) διαθέτουν ρυθμιζόμενες βαλβίδες (Εάν το αυτοκίνητο έχει ρυθμιζόμενες βαλβίδες, προβλέπετε έλεγχος στο βιβλίο συντήρησης του κατασκευαστή.

 

Με την χρήση του LPG, φθείρονται περισσότερο οι έδρες των βαλβίδων απ' ότι με βενζίνη. Στα περισσότερα αυτοκίνητα που διαθέτουν ρυθμιζόμενες βαλβίδες, προβλέπεται έλεγχος από τον κατασκευαστή συνήθως ανά 30.000 χιλ, αλλά όχι απαραίτητα η ρύθμιση αυτών.

 

Όταν τα αυτοκίνητα χρησιμοποιούν LPG, απαιτείται η ρύθμιση των διάκενων των βαλβίδων  κάθε 30.000 χιλ. περίπου, διότι μειώνεται ο χώρος καύσης και κατά συνέπεια η ιπποδύναμη του αυτοκινήτου, με αποτέλεσμα την υπερθέρμανση, φθορά ή ακόμη και καταστροφή του κινητήρας.

 

Συμπτώματα που φανερώνουν ότι οι βαλβίδες πρέπει να ρυθμιστούν:

  α) Πέφτει η ιπποδύναμη του αυτοκινήτου, φαίνεται αισθητά στις ανηφόρες.

  β) Στην ανηφόρα δυσκολεύεται στο ξεκίνημα.

  γ) Στο ρελαντί τρέμει (αρρύθμιστο) το αυτοκίνητο αρκετά, το καταλαβαίνει κανείς στον λεβγέ ταχυτήτων.

  δ) Πιθανή υπερθέρμανση.

  ε) Ανάβει το λαμπάκι check του κινητήρα.

 

Ενέργειες: Εάν δείτε όλα τα παραπάνω συμπτώματα ή μερικά από αυτά, απευθυνθείτε σε εξειδικευμένο μηχανικό ή την αντιπροσωπεία για να ρυθμίσετε τις βαλβίδες. Πιθανόν να χρειαστεί να κατασκευάσετε μεταλλικές ροδέλες  (καπελώτα) στον τόρνο. Εάν έχετε έμπειρο μηχανικό θα αναλάβει την ανωτέρω διαδικασία & ρύθμιση.

 

*** Θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι κάποια στιγμή, οι βαλβίδες δεν επιδέχονται άλλη ρύθμιση και  θα απαιτηθεί ρεκτιφιέ στο καπάκι της μηχανής (όχι σε όλη την μηχανή), επισκευή των εδρών των βαλβίδων και ίσως  αντικατάσταση όσων βαλβίδων που έχουν φθαρεί (αντικατάσταση βαλβίδων με καινούργιες ή με πιο ανθεκτικές που κυκλοφορούν στο εμπόριο για "φτιαγμένα" αυτοκίνητα).

Σε κάποια αυτοκίνητα αυτό επέρχεται ποιο γρήγορα (90.000 χιλιόμετρα) και σε άλλα ποιο αργά (200.000 χιλιόμετρα, ίσως και παραπάνω). Για παράδειγμα θεωρείται ότι τα Ιαπωνικά αυτοκίνητα έχουν ποιο μαλακά μέταλλα στον κινητήρα από τα ευρωπαϊκά, επίσης η φθορά έχει σχέση με την καλή τοποθέτηση του συστήματος υγραερίου και την συνεπής συντήρησή του. Το αρρύθμιστο σύστημα υγραερίου, επιφέρει υψηλές θερμοκρασίες, φθορές ακόμα και καταστροφή του κινητήρα.  Το κόστος για την διαδικασία αυτή κυμαίνεται από 400 έως 800 Euro περίπου και έχει σχέση με το συνεργείο που θα απευθυνθούμε και την τιμή των ανταλλακτικών. Σε κάθε περίπτωση ανεξάρτητα των ανωτέρω εξόδων, θεωρούμε ότι υπάρχει κέρδος προερχόμενο από την πολύ μικρή τιμή του υγραερίου, όσο αυτή παραμένει χαμηλή!

 

 

ΙΙ) Υδραυλικές - αυτορυθμιζόμενες βαλβίδες.

Αρκετά αυτοκίνητα, ειδικά τα περισσότερα Ευρωπαία διαθέτουν Υδραυλικές βαλβίδες και δεν χρειάζονται ρύθμιση. Οι βαλβίδες ρυθμίζονται μόνες τους (αυτορυθμιζόμενες).

 

Προσοχή: Οι βαλβίδες θα αυτορυθμίζονται εωσότου πάρουν όλες τις ανοχές τους. Από ένα σημείο κα μετά δεν θα μπορούν πλέον να αυτορυθμίζονται, αλλά αυτό θα παρουσιαστεί μετά από πολλά χιλιόμετρα. Τότε το αυτοκίνητο θα παρουσιάσει μερικά ή όλα από τα παρακάτω συμπτώματα:

  α) Πέφτει η ιπποδύναμη του αυτοκινήτου, φαίνεται αισθητά στις ανηφόρες.

  β) Στην ανηφόρα δυσκολεύεται στο ξεκίνημα.

  γ) Στο ρελαντί τρέμει (αρρύθμιστο) το αυτοκίνητο αρκετά, το καταλαβαίνει κανείς στον λεβγέ ταχυτήτων.

  δ) Πιθανή υπερθέρμανση.

  ε) Ανάβει το λαμπάκι check του κινητήρα.

 

 

*** Οι περισσότεροι ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων αυτών είναι ανυποψίαστοι. Θα πρέπει όμως να γνωρίζουν ότι κάποια στιγμή οι βαλβίδες θα φτάσουν στις ανοχές τους, δηλαδή δεν θα μπορούν πλέον να αυτορυθμίζονται και  θα απαιτηθεί ρεκτιφιέ στο καπάκι της μηχανής (όχι σε όλη την μηχανή,  επισκευή των εδρών των βαλβίδων και ίσως η αντικατάσταση όσων βαλβίδων έχουν φθαρεί (αντικατάσταση βαλβίδων με καινούργιες ή με πιο ανθεκτικές που κυκλοφορούν στο εμπόριο για "φτιαγμένα" αυτοκίνητα). Και εδώ ισχύει, ότι ισχύει για την επισκευή του καπακιού του κινητήρα και στα αυτοκίνητα που δεν είναι αυτορυθμιζόμενα.

 

 Πάντως το σίγουρο είναι ότι εάν αμεληθούν οι ανωτέρω ενδείξεις, ο κινητήρας θα καταστραφεί.

 

Δείτε περισσότερα για τις βαλβίδες εδώ: http://iceal.wikidot.com/valvides

 

 

Έλεγχος στάθμης συστήματος ψύξης

 

Επειδή για την τοποθέτηση συστήματος υγραερίου γίνεται παρέμβαση στο σύστημα ψύξης του αυτοκινήτου και επειδή πόλοι εγκαταστάτες χρησιμοποιούν πλαστικούς (λόγου κόστους) αντί για μεταλλικούς συνδέσμους, επιβάλλεται να ελέγχετε την στάθμη στο σύστημα ψύξης (παγουράκι). Σε περίπτωση που διαπιστώσετε αδικαιολόγητη πτώση στάθμης υγρού ψύξης, απευθύνεται σε έμπειρο μηχανικό ή στο εξουσιοδοτημένο service του αυτοκινήτου σας. Εάν χρειαστεί μην διστάσετε να αντικαταστήστε τους πλαστικούς συνδέσμους με μεταλλικούς.

 

Διατήρηση στάθμης ρεζερβουάρ βενζίνης τουλάχιστον στην μέση

 

Επειδή στα  υγραεριοκίνητα αυτοκίνητα την ώρα που δουλεύει το αυτοκίνητο με LPG, η αντλία βενζίνης βρίσκεται και αυτή σε λειτουργία, και επειδή στα περισσότερα αυτοκίνητα η αντλία βενζίνης είναι τοποθετημένη στο ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου, όταν η στάθμη της βενζίνης είναι σε χαμηλά επίπεδα, η αντλία βενζίνης απορροφά μαζί με την βενζίνη και αέρα με αποτέλεσμα να υπερθερμαίνεται και στο τέλος να καταστρέφεται. Άρα εάν το αυτοκίνητο κινείται και με LPG σε καμιά περίπτωση δεν αφήνουμε το ντεπόζιτο βενζίνης με χαμηλή στάθμη.

 Σε περίπτωση που το αυτοκίνητο είναι αποκλειστικά βενζινοκίνητο, ειδικά εάν ο οδηγός οδηγεί σε μεγάλες αποστάσεις αναγκάζεται να το φουλάρει, διότι φοβάται μην μείνει από καύσιμο. Αυτό όμως δεν ισχύει στην περίπτωση που το αυτοκίνητο κινείται με αέριο, διότι μπορεί να κινηθεί  με χαμηλή στάθμη βενζίνης, αφού λειτουργεί συνεχώς με αέριο, με αποτέλεσμα η αντλία βενζίνης να καταστραφεί!!!

Επίσης τους καλοκαιρινούς μήνες για λόγους ασφαλείας και επειδή η κατανάλωση βενζίνης είναι μηδαμινή, δεν πρέπει να γεμίζουμε πλήρως το ρεζερβουάρ της βενζίνης, αλλά να αφήνουμε ένα χώρο εκτόνωσης των ατμών, περίπου σε μέγεθος το 20% του ρεζερβουάρ. 

 

 

ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΥΓΡΑΕΡΙΟΥ ΥΓΡΟΥ ΨΕΚΑΣΜΟΥ

Στα συστήματα αυτά, ο ψεκασμός του υγραερίου γίνεται σε υγρή μορφή με τα μπεκ του αυτοκινήτου. Μπεκ υγραερίου τα συγκεκριμένα συστήματα δεν τοποθετούνται.

 

ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ

 

Σε όσους έχουν εγκαταστήσει συστήματα υγραερίου Υγρού Ψεκασμού στα αυτοκίνητα τους, εκ των ανωτέρω για την συντήρηση θα πρέπει να λάβουν υπόψη μόνο την αλλαγή των φίλτρων και την ρύθμιση των βαλβίδων όταν απαιτείται.

 

Επισημαίνουμε ότι :

-  Το αυτοκίνητο με lpg παρουσιάζει  περισσότερη φθορά σε βαλβίδες και έδρες, απ ότι αυτό που χρησιμοποιεί

    ως καύσιμο μόνο βενζίνη και  χρειάζεται πιο επιμελή συντήρηση!
- Αν είναι ευπαθή τα μέταλλα του αυτοκινήτου (σε κάποιες μάρκες π.χ
Nissan ), λογικό είναι να επέρχεται πιο

   γρήγορη φθορά!
- Αν το μείγμα είναι λάθος ρυθμισμένο, ειδικά φτωχό, π.χ για μείωση κατανάλωσης, πάλι θα επέλθει πιο

   γρήγορη φθορά λόγω υψηλών θερμοκρασιών στους κυλίνδρους!
- Αν ο κινητήρας καίγοντας lpg, δουλεύει στα όριά του και σε ψηλές στροφές , θα επέλθει επίσης πιο γρήγορη

   φθορά!
- Αν δεν ελέγχεται τακτικά το διάκενο των βαλβίδων και δεν ρυθμίζεται (ειδικά στις ρυθμιζόμενες βαλβίδες)

   τότε επέρχεται καταστροφή του κινητήρα!
- Τα πρόσθετα για μείωση τριβών και για προστασία βαλβίδων (
Spray κλπ)  είναι καλά αλλά δεν κάνουν

   θαύματα!
- Οι λαδιέρες μπορεί να δημιουργήσουν αλλά προβλήματα, π.χ στον καταλύτη!
 

 

Θα πρέπει να γνωρίζουμε :

- Η τοποθέτηση υγραερίου αποτελεί αναγκαιότητα για λόγους οικονομίας και μόνο.

- Η  τοποθέτηση υγραερίου είναι συμφέρουσα και ασφαλής λύση.

- Το αυτοκίνητο με υγραέριο λειτουργεί και συμπεριφέρεται όπως ακριβώς και με την βενζίνη..

- Το υγραεριοκίνητο αυτοκίνητο, απαιτεί επιμέλεια στην συντήρηση, σε βαθμό μεγαλύτερο από ένα

   αυτοκίνητο που καταναλώνει μόνο βενζίνη..

- Το σύστημα υγραερίου και το αυτοκίνητο θα πρέπει να συντηρείται  από έμπειρο & "νοικοκύρη" μηχανικό..

- Προσοχή στους "αεριτζήδες" τεχνικούς καθώς και στους υποτιθέμενους έμπειρους τεχνικούς. Όλοι τους

   θυσιάζουν τη ποιότητα στον βωμό του κέρδους και της χαμένης εργατοώρας..

-  Μη σωστή συντήρηση του κινητήρα, επιφέρει φθορά  και τελικά την καταστροφή του..

Σε καμία περίπτωση δεν καταστρέφεται ο κινητήρας, εάν συντηρείται σωστά.

 

 

Θεωρούμε σίγουρο ότι δεν  σας ενημέρωσαν για τα παραπάνω όταν εγκαταστήσατε το σύστημα υγραερίου..

 

Εάν ο μηχανικοί που συντηρούν το αυτοκίνητο σας και το σύστημα LPG, δεν γνωρίζουν τα αναφερόμενα στην σελίδα αυτή, θα προτείναμε να μην τους εμπιστευθείτε. Εξάλλου η επιλογή είναι δική σας.-

 

 

Έρευνα - Επιμέλεια άρθρου www.zago.gr  [Κ.Δ.Ζ]

 

Ανάρτηση 13/8/2014

 

 

* Copyright

* Δύναστε να αναδημοσιεύσετε το παρόν, αναγράφοντας το www.zago.gr/lpg ως πηγή.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

Φυσικό αέριο ή Υυγραέριο στα ΕΙΧ: Τα υπέρ και τα κατά!

Δείτε περισσότερα: http://www.zago.gr/lpg/cng.htm